Här står mina bilar. För tillfället är det en sommarbil och en vinterbil. Nåja, vinterbilen används även under sommaren om jag ska frakta någonting större än en Konsum-kasse.
Min BMW M Roadster av 1999 års modell. En fantastiskt kul leksak med en 321 hk (236 kW) stark motor som drar lika fint vid tomgång som vid 8000 r/min. Maxmomentet är på "bara" 350 Nm men det höga maxvarvet gör att motorn har ett underbart drag. Den variabla ventilstyrningen gör att motorn ger bra kraft vid alla varvtal. Efter ett tag undrar man varför inte alla bilar har en sådan här motor. Den gör precis som man vill och omkörningarna går ruggigt snabbt. Även vid rödljusen kan man komma iväg hyffsat snabbt, 0-100 km/h går på 5,4 s. Toppfarten däremot är elektroniskt strypt till 250 km/h så där kan man inte få några hissnande upplevelser. Tack för det BMW!
Min vinterbil är en MG 190 ZT. I grunden är det en Rover 75 som de fick chansen att göra sportbil av efter de blev friköpta från BMW. En trevlig vagn med förvånande bra väghållning! Klart undermotoriserad med sina 190 hästkrafter.
En tidigare BMW jag hade.
Aaaah. Detta var min fyrhjulsdrivna BMW 325 iX av 89 års modell. En i det närmaste perfekt vinterbil. Den hade visserligen lite dåligt med packutrymme och det var lågt i tak i baksätet. Men vad gör det? Där satt jag aldrig.
Får ni chansen att provköra en iX på riktig vinterväg så gör det! Den är verkligen annorlunda.